Ouders en school

Onderwijs en opvoeding hebben veel met elkaar te maken. Daarom is een goed contact tussen ouders en leerkrachten van groot belang voor het kind. Ouders vervullen een positieve rol als ze belangstellend en opbouwend kritisch het gebeuren in de klas volgen.

Het is goed om vragen over de school, het onderwijs en de leerkrachten in alle openheid te stellen en mede daardoor te bouwen aan de sfeer van vertrouwen en respect. De leerkrachten staan open voor de ouders en informeren hen goed over de ontwikkeling van het kind, over het onderwijs en de visie op beiden.

Betrokkenheid ouders

Regelmatig zijn er allerlei activiteiten op school zoals toneelstukken, open lessen, gezamenlijk te vieren jaarfeesten, een seizoensmarkt, een kledingbeurs, door de kinderen georganiseerde markten en avonden waarin kinderen of ouders laten zien wat ze kunnen. Wij vinden het belangrijk om als schoolgemeenschap dit soort activiteiten met elkaar te beleven.

Om het rijke palet aan activiteiten en leerervaringen te kunnen bieden, is hulp van ouders onmisbaar. Er zijn veel activiteiten waarbij ouders helpen. Bijvoorbeeld bij de organisatie van de jaarfeesten, bij activiteiten rond de klassen (leesouders of hulp bij handwerken), het klassenouderschap of deelname aan het ouderkoor of de medezeggenschapsraad.

Meld je je kind aan voor de vrijeschool, houd er dan rekening mee dat we regelmatig een beroep zullen doen op praktische hulp.

Oudergesprekken

Tijdens de oudergesprekken staat het individuele kind centraal. De leerkracht vertelt over hoe het kind zich ontwikkelt op sociaal-, emotioneel en cognitief gebied en er is tijd om vragen te bespreken.

Enerzijds wordt er vanuit de school verslag gedaan, anderzijds is er gelegenheid in gesprek te komen over de beste wijze om het kind te begeleiden, op school en eventueel thuis. Ook de toetsresultaten komen aan bod.

Er zijn twee momenten per schooljaar dat er oudergesprekken gevoerd worden. Het doel hiervan is om de ouders op hoofdzaken op de hoogte te houden van de vorderingen en de ontwikkeling van het kind.

In september-november worden er 20-minuten-gesprekken gevoerd, waarin er uitgebreider over het kind gesproken kan worden. Met name in de hogere klassen is het kind bij (een deel van) het gesprek aanwezig en is het een ouder/kindgesprek.

In maart worden er gesprekken van circa 10 minuten gehouden. Indien nodig kunnen er altijd extra gesprekken worden gevoerd, of kan er in sommige gevallen een huisbezoek worden afgesproken. Het initiatief voor een langer gesprek kan zowel van een leerkracht of de intern begeleider komen als van de ouders.

 

Contact met de leerkracht

Voor vragen over je kind kun je contact opnemen met de leerkracht via de app, mail of het ouderportaal. Sommige vragen kunnen direct afgehandeld worden, voor andere vragen is het beter om een afspraak te maken voor een gesprek op school.

Als beide ouders belast zijn met het ouderlijk gezag, zijn de ouders gezamenlijk verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen en nemen zij samen beslissingen die over de opvoeding van het kind gaat. We vertrouwen erop dat de ouders elkaar informeren. Als dit niet mogelijk is, zullen we beide ouders afzonderlijk van elkaar informeren. We vragen ouders zelf contact met de school op te nemen, als deze situatie voor hen van toepassingen is. Wij zullen beide ouders op gelijke wijze informeren.

Als slechts één van de beide ouders ouderlijk gezag heeft, is het met het gezag belaste ouder verantwoordelijk voor de beslissingen over het kind en zullen we alleen de ouders die het ouderlijk gezag heeft informeren. Verwacht wordt dat de ouder met gezag, de ouder zonder gezag informeert over belangrijke zaken die het kind aangaan, zoals de voortgang op school.

De ouder zonder gezag kan ook zelf om informatie vragen aan de school over de voortgang. De school moet deze informatie verstrekken, maar hoeft dit niet te doen als deze informatie ook niet is verstrekt aan de ouder met gezag of als het belang van het kind zich verzet tegen het verschaffen van deze informatie. Oudergesprekken worden met de ouder zonder gezag niet gevoerd.

Een uitgebreid protocol is op school beschikbaar.

Klassenouders

Een belangrijke schakel tussen de leerkracht en alle ouders zijn de klassenouders. Zij zijn extra betrokken bij de klas, bijvoorbeeld voor het plannen van ouderhulp bij activiteiten zoals ouderavonden, schoolreisjes, jaarfeesten, toneelstukken en hulp in de klas.

Klassenouders zijn er ook om vragen, wensen en klachten die er mogelijk onder de ouders als groep leven te signaleren en af te stemmen met de leerkracht of school.

De leerkracht overlegt regelmatig met de klassenouders. De leerkracht benadert zelf ouders of zij de rol van klassenouder willen vervullen.

Ouderavonden en thema-avonden

Elk jaar zijn er algemene ouderavonden of thema-avonden. Er komen dan onderwerpen aan bod die de hele schoolgemeenschap aangaan, bijvoorbeeld pedagogische onderwerpen die in meerdere klassen spelen.

Ook zijn er elk jaar enkele ouderavonden per klas. De leerkracht vertelt over het reilen en zeilen in de klas. Er is meestal een inhoudelijk deel over leeftijdsfase, ontwikkelings- en vertelstof, pedagogische achtergronden van een vak, een periode of een jaarfeest. Ook is er een praktisch deel; waar is de klas mee bezig, wat is er de afgelopen weken aan de orde geweest of zal binnenkort aan de orde komen?

Je kunt schriften, handwerk en kunstzinnig werk van je kind bekijken en er worden praktische afspraken gemaakt. Af en toe doen de ouders samen een activiteit uit het onderwijs zoals schilderen, knutselen voor een jaarfeest, bewegend rekenen, euritmie, vormtekenen of iets dergelijks. Soms is er behoefte aan uitwisseling en dialoog over een opvoedkundig thema en wordt dat door de leerkracht of een van de ouders een thema voorbereid.

Het bezoeken van de ouderavonden legt de basis voor een goed contact met de school en klassenleerkracht en schept een band met de andere ouders van de klas. Het bijwonen van de ouderavonden is wat de school betreft een ‘must’. 

Getuigschrift

Eén keer per jaar, vóór de zomervakantie, krijgen de kinderen van de klassen 1 t/m 6 een getuigschrift. Het maken van de getuigschriften is veel werk en de uitreiking ervan is vaak een feestelijke gebeurtenis. In de klassen 1 en 6 nodigt de leerkracht de ouders uit om erbij aanwezig te zijn.

Naast de getuigschriften aan het einde van het jaar, wordt er in het voorjaar tussentijds gerapporteerd (mondeling). Het doel hiervan is om de ouders op hoofdzaken op de hoogte te houden van de vorderingen van hun kind(eren).

De leerstof is in de vrijeschool geen doel maar middel tot ontwikkeling van het kind. De leerkracht volgt de vorderingen die het kind op zijn ontwikkelingsweg maakt nauwkeurig. Hij vergelijkt daarbij de vorderingen en het niveau met datgene wat normaal geacht mag worden voor een kind van die leeftijd. Tweemaal per jaar ontvangen ouders daarvan verslag. Halverwege het jaar, na de voorjaarsvakantie, een kort mondeling verslag in de vorm van een 10-minutengesprek en aan het eind van het jaar, voor de zomervakantie, een schriftelijk ‘getuigschrift’. In het 10-minutengesprek wordt een beeld gegeven van de ontwikkelingen van het kind en komen de resultaten van de toetsen aan bod.

Het getuigschrift is uitgebreider. In het eerste gedeelte beschrijft de leerkracht een algemeen beeld van de ontwikkeling van het kind, waarna de ontwikkeling in de perioden en vaklessen volgt, aangevuld met een beschrijving van de vakleerkrachten. In het algemene beeld wordt vooral de sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling beschreven. In de hogere klassen wordt het getuigschrift gericht aan de kinderen. Het tweede gedeelte van het getuigschrift is voor het kind zelf. Het bestaat uit een spreuk en een tekening/schildering. In deze spreuk en afbeelding heeft de leerkracht een beeld gegeven van de ontwikkeling van je kind of wat nog verder ontwikkeld mag worden.

Aan het begin van het volgende schooljaar is er een tang oudergesprek waarin ingegaan kan worden op de inhoud van het getuigschrift.

Nieuwsbrief, schoolgids en ouderportaal

ledere school heeft een eigen nieuwsbrief die elke 3 weken digitaal wordt verzonden. Hierin staan de mededelingen vanuit de school, maar ook nieuws uit de klassen.

De schoolgids kan gedownload worden op deze website. 

De bijlage bij de schoolgids werken we elk jaar bij. Deze ontvang je vóór het begin van elk nieuw schooljaar. Hierin vind je informatie over vakanties, schooltijden, adressen, de structuur van de school en de medewerkers binnen de school.

Op het ouderportaal van het leerlingadministratiesysteem ParnasSys kunnen ouders inloggen om gegevens van hun kind(eren) te bekijken. Andere gegevens zijn de jaarkalender en toetsscores van Leerling in Beeld van Cito.

Contact met de school

De school is telefonisch bereikbaar vanaf ca. 08.00 uur. Bij afwezigheid kun je een bericht inspreken op het antwoordapparaat. Na 17.00 uur is de school niet meer bereikbaar.

De schooladministratie maakt gebruik van mail en voor praktische berichten van de schoolleiding of van leerkrachten maken we gebruik van Parro of mail.

De telefoonnummers en e-mailadressen vind je op de pagina Contact.